بانک تحقیق آماده کلیک پرداز عناوین دیگر
در صورت تمایل میتوانید اصل فایل تنظیم شده و دارای تصاویر را از اینجا دانلود نمایید

عنوان: فیسبوک
تعداد صفحات: 23
متن تحقیق:

شرکت ایجاد کنندهٔ وب‌گاه فیس‌بوک است که در ۴ فوریه ۲۰۰۴ به وجود آمد. از شبکه‌های اجتماعی مجازی است که به واسطه آن می‌توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس‌بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. فیس‌بوک هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد.

وب‌گاه فیس‌بوک بیش از یک میلیارد نفر کاربر دارد و هم‌اکنون به ۴۰ زبان، قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.

محیط فیس‌بوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر به‌شمار می‌آید. فیس‌بوک با ارائه امکان عضوگیری در تعداد بالا، به کاربران اجازه می‌دهد تا در هر لحظه دوستان جدیدی را به مجموعه دوستان خود اضافه کنند.

کاربران در فیس‌بوک دارای یک صفحه شخصی هستند. می‌توانند گروه تاسیس کنند و یا در گروه‌های دیگر عضو شوند. کاربران می‌توانند برای خود آلبوم عکس انتخاب کنند و افرادی را به لیست دوستانشان اضافه کنند.

کاربران می‌توانند برای یک هنرمند یا یک وب‌گاه و یا وبلاگ شخصی خود و شاید هم برای کالایی که تولید می‌کنند صفحه‌ای جداگانه طراحی کنند تا دیگران هم در آن صفحات عضو شوند و پیشنهادها و انتقادهای خود را ارائه دهند.

کاربران فیس‌بوک برای شما به پنج گروه طبقه‌بندی می‌شوند؛ دوستان، دوستانِ دوستان، اعضای هم‌شبکه، غریبه‌ها و کاربرانی که احیاناً بسته‌اید(بلاک کرده‌اید)

فیس‌بوک نرم‌افزارها، ابزارهای جانبی خاص و بازی‌های آنلاین گوناگونی دارد که کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کند.(در فیس‌بوک با نام Apps یاد شده‌است)

پیشینه

بنیان گذار فیس‌بوک جوانی به نام مارک زاکربرگ است که آن را در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ راه اندازی کرد. مارک زاکربرگ وب‌گاه فیس‌بوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۴ آن را به عنوان یک وب‌گاه اجتماعی ویژهٔ دانشجویان هاروارد راه‌اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام‌نویسی کردند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند و در کوتاه مدت، میلیون‌ها نفر در این سایت ثبت‌نام کردند.

فیس‌بوک در ایران

فیلترینگ فیس‌بوک در ایران

فعالیت فیس‌بوک در ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است. فیس‌بوک قبل از سال ۸۸ دوبار فیلتر ودوباره آزاد شده بود. اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ دوباره فیلتر شد. مسئولان ایران علت فیلتر شدن را نقض حریم شخصی افراد در این وب‌گاه بیان می‌کنند. در حالی که منتقدان علت را استفادهٔ معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ از این سایت برای سازمان دهی و بارگذاری فیلم و تصاویر را علت فیلتر شدن آن در سال ۸۸ بیان می‌کنند.

در پی سیاست‌های تحریم ایران، وب‌گاه فیس‌بوک اجازهٔ انتخاب ایران به عنوان کشور محل سکونت را نمی‌دهد، اما به وضوح مشخص است که شبکه اجتماعی فیس‌بوک جایگاه خاصی در جامعه ایران باز کرده به گونه‌ای که از اقشار مختلف جامعه ایرانی از جمله دانشجویان استادان کارمندان بازاریان معلمین دانش اموزان وهنرمندان بهمراه روزنامه نگاران در ان عضو هستند این موضوع در کنار فیلتر بودن فیس‌بوک در ایران باعث شده آمار دقیقی از تعداد کاربران فیسبوک در ایران وجود نداشته باشد و برآوردهای مختلفی در این مورد به عمل آید ازجمله ۲ میلیون کاربر حرفه‌ای و ۱۲ میلیون کاربر گذری تا ۲۷ میلیون کاربر. به نظر می‌رسد فیلترینگ فیس‌بوک تاثیر محسوسی بر استفاده از آن در ایران نداشته‌است.

در خردادماه ۱۳۹۱ اکبر هاشمی رفسنجانی در طی اظهاراتی که بازتاب گسترده‌ای در سطح جهانی داشت گفت: «حالا شاهدیم که یک صفحه فیس‌بوک که برای مردم هزینه ندارد، تبدیل به چندین دستگاه رادیو و تلویزیون می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل‌ها گرفته شده به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من، این امری مبارک برای دنیاست»

انتقادها به فیس‌بوک

دانشگاه الازهر کشور مصر، اعلام کرد که استفاده از فیس‌بوک را برای مسلمانان حرام است. آن‌ها دلیل صدور این فتوا را فروپاشی خانواده‌ها اعلام کردند. آن‌ها معتقدند که فیس‌بوک یکی از دلایل فروپاشی خانواده‌ها است.

نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یک‌پنجم تا یک‌سوم طلاق‌های این کشور، به فیس‌بوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده.

جولیان آسانژ موسس وب سایت ویکی لیکس می‌گوید:

فیس‌بوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند.

به گفتهٔ وی فیس‌بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینهٔ افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیس‌بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده‌است.

ساخت فیلمی با محوریت فیس‌بوک

نشانی از فیلم شبکه اجتماعی

در سال ۲۰۱۰ دیوید فینچر فیلمی را با نام شبکه اجتماعی در مورد فیس‌بوک و زندگی مارک زاکربرگ بنیانگذار این سایت ساخت.

کاربران

بر اساس آمار منتشر شده در ماه می۲۰۱۱ تعداد کاربران فیس‌بوک به بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر رسیده‌است که حدود ۷۰ درصد آن‌ها کاربران خارج از ایالات متحده هستند. بیشترین کاربران از کشور آمریکا هستند و در رتبه دوم کشور اندونزی قرار دارد. همچنین اکثر کاربران فیس‌بوک از قاره آمریکا هستند.

آمارجالب فیس بوک

می خوام یک سری آمار جالب در ارتباط با سایت فیس بوک بگم، شاید خیلی از ما حدوداً این آمار رو بدونیم، اما یادآوریش هم حتی می تونه جالب باشد.

فیس بوک طبق آمار 2010 میلادی بیش از 500 ملیون کاربر فعّال داره! و 50% از کاربرانش هر روز حداقل یک بار به فیس بوک سر میزدند!

در فیس بوک هر شخص بصورت میانگین 130 نفر در لیست دوستانش دیده می شه و 700 دقیقه در ماه رو مشغول استفاده از فیس بوک هست. بطور کلی ما انسان ها 700 بیلیون دقیقه در ماه رو در این سایت صرف می کنیم. با یه حساب سرانگشتی میشه حدود 1330000 سال وقت ما انسان های کره خاکی در هر ماه. خیلی عدد بزرگیه، نه؟

حدود 900 ملیون عنصر از جمله صفحات، گروه ها، رخدادها و ... در حال حاضر در فیس بوک وجود داره. هر کاربر بصورت متوسط به 80 عنصر متصل هست. یعنی بطور متوسط یک کاربر مثلاً به 30 صفحه، 30 گروه و 20 رخداد متصل هست و هر ماه هر کاربر 90 قطعه اطلاعات ایجاد می کنه، یعنی بطور متوسط 3 قطعه در روز و هر ماه 30 بیلیون قطعه اطلاعات از جمله لینک، خبر، بلاگ، یادداشت، آلبوم عکس و ... به اشتراک گذاشته میشه! باز هم با یک حساب سرانگشتی یعنی هر دقیقه حدود 700 هزار مطلب و هر ثانیه 11 هزار و پانصد مطلب داره به فیس بوک اضافه میشه.

فیس بوک در حال حاضر به 70 زبان دنیا ترجمه شده و حدود 30% کاربران فیس بوک آمریکایی هستند. حدود 300 هزار کاربر به ترجمه فیس بوک به زبان های دیگه کمک کردن. لازم به ذکر هست که فیس بوک یک برنامه جهت ترجمه در اختیار کاربرانش قرار داده که خود کاربران به ترجمه ی هر قسمت از اون می تونن کمک کنند.

همانطور که می دونید در فیس بوک هر شخص می تونه نرم افزار هایی که اصطلاحاٌ به اون App گفته میشرو نصب کنه. امکان ساخت App در فیس بوک در 2006 معرفی شد و نسخه جدیدش در 2007 معرفی شد و هر شخص امکان ایجاد نرم افزارهای تحت فیس بوک رو پیدا کرد و اینجا بود که فیس بوک تمام رقیب های خودش رو رسماً پشت سر گذاشت و فیس بوک رو به یک Platform برنامه نویسی تبدیل کرد! چقدر هوشمندانه... کی فکر می کرد یک شبکه اجتماعی به قدری قدرت پیدا کنه که برنامه هایی که داخل اون ساخته می شن هم با قیمت های نجومی خرید و فروش بشن بین شرکت های متفاوت... جالبه که بدونید در فیس-بوک روزانه 20 ملیون برنامه فیس بوک نصب میشه و هر روز 250 میلون نفر با فیس بوک در برنامه های خارج از فیس بوک کار میکنند. لازم به ذکر هست که حتی خارج از سایت فیس بوک و هر کسی حتی در سایت شخصی خودش می تونه یک برنامه ی ساده که از فیس بوک استفاده می کنه داشته باشه! از وقتی که این امکان گذاشته شده روزانه 10 هزار سایت جدید از افزونه های فیس بوک در سایتشون استفاده می کنند و در حال حاضر 2.5 ملیون سایت این افزونه ها رو نصب دارند!

بیشتر از 200 ملیون کاربر فعال از طریق موبایل به فیس بوک وصل می شن و جالبه بدونید که افرادی که با موبایل به فیس بوک دسترسی دارند حدوداً دوبرابر افرادی که با رایانه وصل می شن در فیس بوک فعال هستند.

تمام آماری که در ارتباط بالا ذکر شد برای سال 2010 هست و آخرین آمار رسمی اعلام شده توسط خود فیس بوکه... یعنی تا الآن احتمالاً تمام این موارد رشد کردن.
این نکات هم شاید برای شما جالب باشه که طبق آمار Alexa سایت فیس بوک در کشورهای مکزیک، اندنزی، ترکیه، آرژانتین، مالزی، ونزولا، فیلیپین، کلمبیا، نیجریه، چیلی و سنگاپور پربازدیدترین وبسایت و در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیه، کانادا، استرالیه و ... بعد از گوگل دومین پربازدیدترین وبسایت هست.
نکته ی خیلی خیلی جالب این هست که با وجود فیلتر بودن این سایت در ایران، فیس بوک 25امین وبسایت پربازدید ایرانی هست! این یعنی ویزیت این سایت فیلتر شده از سایت سازمان سنجش بیشتر هست.

تاریخچه فیس بوک

خیلی از شما حتماً فیلم The Social Network رو دیدید، اگر هنوز ندیدید بهتون پیشنهاد می کنم حتماً ببینید. ممکنه کاملاً واقعی نباشه اما مقدار خیلی زیادیش مطابق واقعیت به نظر میاد و شاید بتونه به خیلی از ما انگیزه بده!

سال 2004

خوب حالا یک تاریخچه کمی تخصصی تر از فیلم رو می خوایم بررسی کنیم. Facebook که در ابتدا اسمش The Facebook بود در فبریه ی 2004 توسط مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg)  و چند تا از دوستانش در خوابگاه هاروارد ایجاد میشه. خیلی جالبه، نه؟ اکثر پروژه های خیلی بزرگ که الآن می بینیم از همین دانشگاه شروع میشه... گوگل هم از دانشگاه شروع شده و پروژه دانشگاهی بوده و الآن بزرگ ترین شرکت در وب هست. در ماه مارچ یعنی یک ماه بعد فیس بوک به دانشگاه های Stanford، Columbia و Yale گسترش پیدا می کنه. یعنی در این زمان فقط افرادی که از این دانشگاه ها میل داشتند می تونستن عضو فیس-بوک بشن. در ماه ژون فیس بوک مرکز خودش رو به Paolo Alto در کالیفرنیا منتقل می کنه. در ماه سپتامبر برنامه گروپ به فیس بوک اضافه می شه و افراد می تونن گروه ایجاد کنند. همینطور Wall به صفحه کاربری اضافه میشه. Wall یا دیوار خیلی ایده ی قشنگی هست. هر شخص می تونه روی دیوار خودش و بقیه مطلبی رو بنویسه و تمام فعالیّت افراد روی دیوارشون ثبت میشه! خیلی ایده ی قشنگیه. در ماه دسامبر فیس بوک به 1 ملیون کاربر میرسه. یعنی در کمتر از یک سال فیس بوک 1 ملیون عضو پیدا می کنه! یک ملیون کاربر در کمتر از یک سال... نکته قابل توجه این هست که فیس بوک هنوز فقط از دانشگاه ها عضو می پذیره، یعنی 1 ملیون عضو اولش همه دانشگاهی بودن! اونم از بهترین دانشگاه های آمریکا مثل استنفورد، هاروارد و ...

می دونید ما ایرانی ها مخصوصاً باید از این مورد شدیداً درس بگیریم. ما در ایران برنامه نویس های خیلی خیلی بهتر از خیلی جاها داریم، نمی خوام جسارت کنم، اما مطمئناً برنامه نویس های بهتر از مارک هم داریم و داشتیم. اما ما ایرانی ها خیلی طولش می دیم. نه! بهتره نگم ما ایرانیا. خودم رو می گم، ببخشید. من خیلی طولش میدم... هیچ چیز رو روش تمرکز نمی کنم. زمان خیلی مهمه... شاید فیس بوک 1 ماه دیر می کرد الآن آماری که در بالا دیدیم رو نداشت، شاید یک شرکت دیگه داشت. ما ایرانی ها خیلی در ایجاد محصولات خوبیم، خیلی خوب یک سایت درست می کنیم مثلاً اما بلد نیستیم تبلیغش کنیم، بزرگش کنیم. یعنی من بلد نیستم. در ایران سرمایه گذار و پشتیبان خوبم خیلی سخت پیدا میشه. البته حق هم دارن سرمایه گذارها، چطور می تونن روی چیزی سرمایه-گذاری کنن که ممکنه همین فردا فیلتر بشه؟! اما کلاً برای وبسایت نمی گم، برای یک پروژه تحقیقاتی هم همینطور هست. شاید هم ضعف من باشه، که نمی تونم کارم رو بخوبه به سرمایه گذار بفهمونم و خوب Present نمی کنم. من این رو قشنگ دیدم، در آمریکا محصولاتی رو می فروشن که واقعاً خیلی ابتدایی هستند. اما با تبلیغ و نمایش خوب می شه ابتدایی ترین محصولات رو هم به افراد فروخت! اونجا خوب میدونن چطور باید چیزی که ساخته شدرو خوب نمایش بدن... دقیقاً جایی که ما ضعیف هستیم، خیلی خوب یک محصول رو درست می کنیم اما اگر نصف اون زمان وقت ساختش می کردیم و اون زمان رو صرف نمایش و معرفی می کردیم فکر کنم خیلی موفق تر می بودیم.

سال 2005

در می 2005، فیس بوک 12.7 ملیون دلار سرمایه گزاری توسط یک شرکت روش میشه و فیس بوک 800 دانشگاه رو تحت پوشش خودش قرار میده! یعنی هنوز خارج از دانشگاه ها نمی تونستن عضو سایت بشن

در ماه آگست اسم خودش رو از TheFacebook.com بصورت رسمی به Facebook تغییر میده و در ماه سپتامبر فیس بوک به دبیرستان ها خودش رو گسترش میده. یعنی حالا از دبیرستان ها هم عضو می پذیره.

در ماه اکتبر برنامه Photos یا عکس ها به فیس بوک اضافه میشه و افراد می تونستن عکس اضافه کنند! یعنی تا اینجا در فیس بوک افراد حتی نمی تونستن آلبوم عکس داشته باشند و این همه پیشرفت کرده! فیس بوک در این تاریخ شروع به جذب دانشگاه های بین-المللی می کنه.

در ماه دسامبر سال 2005 فیس بوک به 5.5 ملیون کاربر فعال میرسه! لازم به ذکر هست تمام این 5.5 ملیون عضو یا دانشجوی دانشگاه هستند یا دبیرستانی.

سال 2006

در آپریل 2006 چندین سرمایه گذار 27.5 ملیون دلار روی فیس بوک سرمایه گذاری می کنن! و فیسبوک نسخه موبایل خودش رو ایجاد می کنه.

در ماه آگست محیط ساخت نرم افزار فیس بوک ایجاد میشه و همینطور برنامه یادداشت ها یا Notes ارائه میشه. و ماکروسافت به فیس بوک قراردادی در ارتباط با تبلیغات فیس بوک می بنده.

در سپتامبر و نوامبر خوراک خبر و چندین امکان حفظ حریم شخصی به فیس بوک اضافه میشه و ثبت نام در فیس بوک برای همه آزاد میشه! همینطور امکان به اشتراک گذاشتن مطالب در فیس بوک ایجاد میشه و در 20 سایت همکار همزمان ارائه میشه.

در دسامبر 2006 فیس بوک به 12 ملیون عضو فعّال میرسه!

سال 2007

در مارچ این سال فیس بوک 2 ملیون عضو فعّال کانادایی و 1 ملیون عضو فعّال از کشور انگلیس پیدا میکنه.

در ماه آپریل فیس بوک به 20 ملیون عضو میرسه و طراحی سایت تغییر پیدا می کنه و جدید میشه.

در ماه می Platform جدید فیس بوک با 65 توسعه دهنده نرم افزار همکار و 85 برنامه ی فیس بوک معرفی میشه!

در ژولای فیس بوک شرکت Parakey رو می خره و در ماه اکتبر فیس بوک به 50 ملیون عضو فعّال می رسه! همینطور Platform فیس بوک برای موبایل معرفی میشه و در نوامبر فیس بوک تبلیغاتش رو با نام Facebook Ads شروع می کنه.

سال 2008

در ماه فوریه فیس بوک به زبان های اسپانیایی و فرانسوی ارائه میشه و در ماه مارچ نسخه آلمانی اون هم ارائه میشه. همینطور فیس بوک به خاطر اعتراضاتی که در ارتباط با حفظ حریم خصوصی افراد شده بود تغییراتی رو در این زمینه جهت بهبود کنترل حفظ حریم شخصی ارائه می کنه.

در ماه آپریل فیسبوک سیستم چت رو ارائه میده و این سایت در بیش از 21 زبان دنیا قابل دسترسی کاربرانش قرار می گیره.

سال 2009

فیس بوک در ماه ژانویه به 150 ملیون کاربر میرسه و CNN Live از امکانات فیس بوک در سایتش استفاده می کنه!

در فوریه فیس بوک به 175 ملیون کاربر میرسه! یعنی در یک ماه 25 ملیون عضو فعّال جدید! همینطور امکان Like یا لایک به فیس بوک اضافه میشه.

در ماه آپریل فیس بوک به 200 ملیون کاربر میرسه، یعنی 25 ملیون کاربر جدید دوباره در یک ماه. در ماه ژون افراد امکان انتخاب Username یا نام کاربری رو پیدا می کنن و در ژولای فیس بوک به 250 ملیون کاربر فعّال می رسه.

در ماه آگست فیس بوک FriendFeed که در بین وبلاگ نویسان ایرانی بسیار معروف هست رو می خره.

در ماه های سپتامبر و دسامبر 2009 فیس بوک به 300 و 350 ملیون کاربر فعّال می رسه!

سال 2010

فیس بوک در ماه فوریه به 400 میلون کاربر می رسه و در ماه ژولای نسخه بتای Questions یا سوال ها معرفی میشه.

در ماه ژولای فیس بوک به نیم ملیارد کاربر فعّال میرسه و در ماه آگوست نرم افزار Places ارائه میشه!

سال 2011

این ها تاریخچه ای بود از فیس بوک که توسط خودش در وبسایتش قرار گرفته. در سال 2011 هم که فکر میکنم تغییرات کلیدی در ظاهر صفحه کاربران، ظاهر صفحات در گروه ها بوده. همچنین سیستم Messages جدید که هدفش جمع آوری میل، پیام ها، چت ها و پیامک ها در یک محیط واحد بوده یکی از تغییرات اساسی فیس بوک بوده. در این اقدام فیس بوک به کاربران ایمیل هایی از نوع @facebook.com ارائه کرده که در حال حاضر بصورت دعوت نامه قابل دسترسی هست.

خوبی ها و نکات قابل تأمل در فیس بوک

خوبی های فیس بوک

فیس بوک به یک سایت خیلی خیلی بزرگ تبدیل شده و خوبی های خیلی زیادی داره! مثلاً خیلی از ما دوستان دوران بچگیمون رو که شاید فکرشم نمی کردیم دوباره بتونیم پیدا کنیم، پیدا کردیم و از خودمون عکس هایی در آلبوم های دیگران می بینیم که شاید از اینکه این عکس ها حتی وجود داشتن هم خبر نداشتیم. یا مثلاً شاید ما نمی تونستیم هر روز به خونه ی تعداد زیادی از دوستامون بریم و یا بیرون باهاشون قرار داشته باشیم، اما به وسیله ی فیس بوک ما در یک محل از آخرین اتفاقات برای تک تکِ دوستانمون باخبر هستیم! شگفت آوره! واقعاً کمک بزرگی هست، اون هم توی این دوره که انقدر هممون درگیر کار هستیم که وقت سر خاروندن هم نداریم، این سایت قدرتمند به کمک ما میاد تا تمام دوستانمون رو بتونیم ازشون در کمترین زمان مطلع باشیم.

آیا همه چیز در فیس بوک خوب است؟

اما مواردی هست که شاید ما خیلی به اون ها توجه نمی کنیم و این می تونه برای تک تکِ ما خطرناک باشه، شاید هم فقط به نظر من اینطوره. ما در مقرراتی که در ابتدای ثبت نام در فیس بوک قبول کردیم و بدون این که اون رو بخونیم روی "من قبول دارم" کلیک کردیم، مواردی رو پذیرفتیم که شاید کمی برای شما جالب باشه. مثلاً یکی از موارد این هست:

فیس بوک مالک تمام اطلاعاتی است که در اختیار آن می گذارید.
خوب این جمله یعنی چی؟ یعنی فیس بوم می تونه هرگونه که صلاح می بینه از این اطلاعات استفاده کنه. مثلاً می تونه اطلاعات شما رو به سازمان های مختلف بفروشه، یا عکستون رو منتشر کنه یا از ایده هایی که توی اون به اشتراک قرار میدید استفاده کنه و به خاطر اینکه شما این رو قبول کردید هیچ مشکل قانونی هم نداره.

فیس بوک و 10 سال آینده کاربرانش

حالا شاید بگید خوب آخه عکس من به چه دردی می خوره؟ یا حرفی که زدم... اما این رو در نظر داشته باشید که هر کدوم از ما ممکن هست 10 سال آینده معروف بشیم! اون موقع کافیه یک عکس یا اظهار نظر ساده ی ما در آرشیو فیس بوک در 10 سال پیش برای به خطر انداختن موقعیت سیاسی، اجتمایی، اقتصادی ما مشکل ساز بشه! در فیس بوک ممکن هست ما تنها اطلاعات اخیر رو ببینیم، اما تمامی اطلاعات ذخیره می شن در آرشیو خود فیس بوک... حتی اطلاعاتی که شما پاک می کنید هم در واقع بصورت کامل پاک نمیشن و در بک آپ های فیس بوک می مونن. ممکن هست بعد از مدّتی این اطلاعات به کلی پاک شوند، اما ممکن هم هست فیس بوک علاقه به نگهداری اون ها داشته باشه.
به نظر من با حضور فیس بوک در آینده شخص معروف شدن خیلی خیلی کار سختی هست! کافی هست معروف شوید بعد عکس بچگی شما مثلاً در حال قلیون کشیدن پخش شود، عکس خیلی تیپیکی که در اکثر پروفایل های کاربران ایرانی فیس بوک دیده می شود. البته این یک مثال خیلی ساده بود، و شاید موقعیت کسی را در خطر نیاندازد حتی اگر معروف شود، اما خودتان می توانید این موضوع را تعمیم دهید.

Tag شدن در فیس بوک

نکته ی جالب دیگر این است که در فیس بوک شما اگر عضو شوید و حتی هیچ عکسی از خود نگذارید، این امکان به شما داده نمی شود که دوستانتان نتوانند شما را Tag کنند، و با اولین Tagای که شوید حتی اگر خود را Untag کنید، فیس بوک عکس شما را خواهد داشت! این شاید کمک فوق العاده بزرگی به سازمان های امنیتی و جاسوسی باشد، اما از طرفی یک نوع از بین بردن حریم خصوصی افراد است.

برنامه ها در فیس بوک

در ارتباط با Appهایی که در فیس بوک هر روز نصب می کنیم! و بدون مطالعه روی دکمه Allow کلیک می کنیم، این یعنی به آن برنامه اجازه می دهیم به برخی اطلاعات ما دسترسی داشته باشد. برنامه ها حتی می توانند درخواست دسترسی به پیام های خصوصی شما یا چت شما را داشته باشند! یا حتی دسترسی به پست نمودن بر وال شما و دوستانتان در هر زمانی که دلشان بخواهد. همینطور می توانند دسترسی به آلبوم های عکس شما و هر چه بر دیوارتان ارسال می نمایید داشته باشند. البته در ابتدا که برنامه از شما درخواست نصب می کند بصورت دقیق نوشته می شود این برنامه درخواست دسترسی به کدام اطلاعات شما را می نماید. پس ما حتماً باید قبل از استفاده از برنامه این درخواست دسترسی را به خوبی مطالعه نماییم. به عنوان مثال یک برنامه ی فال روزانه ممکن است درخواست دسترسی به تصاویر و اطلاعات شخصی شما را نیز داشته باشد، و تمام اطلاعات شما را در بانک اطلاعاتی دیگری ذخیره نماید! پس در پذیرفتن برنامه ها دقّت کنید و برنامه هایی که نصب کرده اید و دسترسی هایشان را اگر قبلاً دقت نکرده اید همین حالا در قسمت Privacy کنترل نمایید.

تغییر قوانین فیس بوک

در قوانینی که شما در هنگام ثبت نام در فیس بوک قبول می کنید، آمده است که فیس بوک در هر لحظه ممکن است این قوانین را تغییر دهد و کاربران موظف هستند این قوانین را هر چند مدت چک نمایند. البته این موردی است که در اکثر قوانین استفاده از سرویس انواع سایت ها وجود دارد. اما در فیس بوک این قوانین یعنی قوانین مرتبط اطلاعات شخصی شما، پس کمی با دقّت در آن نظرتان را بیان نمایید و اطلاعاتتان را به اشتراک بگذارید.

اکانتتان را Deactive نکیند

با خواندن این مطلب با عجله به سمت اکانت فیس بوک خود نروید تا آنرا Deactive کنید! فیس بوک بسیار ابزار باارزش و مفیدی است به شرطی که با رعایت مواردی که اشاره شد با آن برخورد نمایید و نکته بعدی اینکه با Deactive کردن اکانتتان هیچ اطلاعاتی را پاک نکرده اید. همانطور که خیلی از شما می دانید در اولین لاگین شما بعد از Deactive کردن مجدداً تمام اطلاعاتتان را خواهید دید. پس در واقع با این کار اطلاعاتی از شما پاک نشده، تنها از دسترس اعضای معمولی فیس بوک خارج شده.

FaceBook و بلند پروازی ‌هاي زوکربرگ

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر نقش پر رنگ‌تری در زندگی روزمره همه ما پیدا کرده‌اند. در این میان اما فیس‌بوک شاید به دلیل محبوبیت بیشتر در میان کاربران مختلف جهان، نقش بیشتری را ایفا کرده است. فیس‌بوک اما گویا تصمیم دارد نقش بیشتری در زندگی کاربرانش داشته باشد و به مکانی برای تمام فعالیت‌های آنلاین آنها تبدیل شود. با این اوصاف است که مارک زوکربرگ موسس و مدیرعامل این شبکه روز پنج‌شنبه گذشته در کنفرانسی با حضور مدیران و فعالان این حوزه درباره جدیدترین تغییرات فیس‌بوک صحبت کرد و آنها را شرح داد. این شبکه حالا به عنوان یک پلت فرم قدرتمند برای مدیران تجاری و تولیدکنندگان برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارها به حساب می‌آید. در کنفرانس F8 اما زوکربرگ درباره دو قابلیت جدید شبکه اجتماعی محبوبش صحبت کرد؛ تغییراتی که مربوط به نحوه نمایش اطلاعات کاربران و پیدا کردن محتوای جدید در این شبکه هستند.

داستان زندگی شما در خط زمان

این اساسی‌ترین تغییر فیس بوک است. خط زمان یا همان TimeLine شیوه نمایش اطلاعات کاربران را کاملا تغییر می‌دهد و امکان اضافه کردن عناوین مجازی، دسترسی به تمام برنامه‌های کاربردی، تمام تصاویر و در واقع تمام پست‌های مربوط به کاربر را فراهم می‌آورد. در TimeLine تمام اطلاعات کاربر شبیه به Wall در قسمت پایین سمت چپ قرار می‌گیرد و در قسمت راست هم یک خط زمان (TimeLine) وجود دارد که پست‌های متفاوت را براساس زمان‌‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. یک قسمت بزرگ هم به نام Cover Photo در بالای صفحه قرار داده مي‌شود تا این صفحه را کاملا شبیه به یک وبلاگ واقعی بکند. به این ترتیب کاربران می‌توانند یکی از عکس‌هایی را كه تا حالا در صفحه خودشان به اشتراک گذاشته‌اند، انتخاب کرده و به عنوان عکسی بزرگ در بالای صفحه اصلی TimeLine به نمایش بگذارند.

در TimeLine کاربران قادر خواهند بود تمام مواردی را که به تازگی به اشتراک گذاشته شده‌اند، مشاهده کنند. اگر آنها روی یک سال خاص کلیک کنند، پست‌ها به سمت پایین اسکرول شده و کلیه موارد به اشتراک گذاشته شده در آن سال را مشاهده کنند. همچنین کاربر می‌تواند موارد اشتراک گذاشته شده در یک ماه را هم مشاهده کند. کاربر مي‌تواند با ماوس روی یک زمان خاص کلیک کرده و عکس، متن یا هر مورد دیگری که می‌خواهد را به آن زمان خاص اضافه کند. علاوه بر این‌ها، آیتم‌هایی که در TimeLine پست شده‌اند روی یک نقشه هم نمایش داده می‌شوند. جالب است بدانید که این نقشه توسط موتور جست‌وجوی Bing مایکروسافت ساخته شده است.

زوکربرگ درباره این قابلیت جدید گفته است: TimeLine «در واقع داستان زندگی شما است. این قابلیت که در حال حاضر به صورت آزمایشی فعال است، به کاربر اجازه مي‌دهد تا کل داستان زندگی خود را در یک صفحه به نمایش بگذارد. TimeLine در حال حاضر برای کاربران موبایل و تولیدکنندگان محتوا و نرم‌افزار فعال شده است.» در حقیقت این قابلیت جدید امکان دسترسی به داستان گذشته هر کاربر را فراهم می‌آورد؛ امکانی که تا حالا وجود نداشت و تا حالا کاربران تنها از اتفاقاتی که در حال رخ می‌داد آگاهی پیدا می‌کردند. البته قبل از هر چیز بد نیست بدانید که در صورت فعال شدن TimeLine برای باز شدن صفحه اصلی آن باید کمی منتظر بمانید، چون در این صفحه چندین پست مختلف همزمان باز شده و به نمایش در می‌آیند.

کلاس جدید نرم‌افزارهای اجتماعی

Open Graph و قابلیت Ticker یا تلگراف که به عقیده مارک زوکربرگ کلاس کاملا متفاوتی از نرم‌افزارهای اجتماعی است، امکان جدید دیگری بود که در روز پنج‌شنبه معرفی شد. در واقع فیس‌بوک سعی دارد با استفاده از این امکانات کاربران امکان به اشتراک‌گذاری تمام آنچه را که در طول روز انجام می‌دهند، در اختیار داشته باشند. درست به همین دلیل هم فیس‌بوک قابلیت Open Graph را برای تولیدکنندگان برنامه‌های کاربردی معرفی کرد تا آنها با طراحی و تولید نرم‌افزارهایی خاص که برای کاربران تازه خواهد بود، به کاربران اجازه بدهند تا هر چیزی را که می‌خواهند و انجام می‌دهند روی این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. البته Open Graph و Ticker به آهستگی راه‌اندازی می‌شوند تا تولید کنندگان نرم‌افزار فرصت کافی برای ساخت نرم‌افزارهای مختلف برای Timeline را داشته باشند، اما زوکربرگ اعلام کرد که برخی از قسمت‌هاي Open Graph که به کاربران امکان پیدا کردن محتوای چند رسانه‌ای مانند موسیقی، فیلم، سریال‌های تلویزیونی و اخبار را می‌دهد به زودی در دسترس خواهد بود. زوکربرگ اعلام کرد: «Open Graph نقشه‌ای است که کاربر را به جهان متصل می‌کند و کاربران می‌توانند به هر چیزی که می‌خواهند و به هر روشی که دوست دارند متصل شوند

در حالت عادی وقتی یک کاربر پستی را به اشتراک می‌گذارد، این پست روی قسمت News Feed قرار می‌گیرد، اما وقتی کاربر یک پست را در Open Graph قرار می‌دهد، این مورد وارد تلگراف یا Ticker و TimeLine می‌شود، ولی در News Feed قرار نمی‌گیرد. در ابتدای کار Open Graph فعالیت‌های کاربر مانند گوش دادن به موسیقی، تماشا کردن فیلم یا خواندن کتاب و آشپزی کردن را به اشتراک می‌گذارد. در این سیستم کاربران از موسیقی مورد علاقه‌ دوستان‌شان، آخرین فیلمی که در فیس‌بوک تماشا کرده‌اند یا آخرین مقاله‌ای که مطالعه کرده‌اند، به طور خودکار و در قالب «پنجره‌ای» جداگانه مطلع می‌شوند.

بسیاری از سرویس‌های پخش موسیقی مانندRhapsody و Spotify، آرشیوهای آنلاین تصویری، سایت‌هایی مانند Hulu و Netflix و حتی روزنامه‌هایی مانند واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و گاردین هم به جمع همکاران فیس‌بوک پیوسته‌اند تا استفاده از این امکانات را برای کاربران آن آسان‌تر کنند. در واقع با این تغییرات، فیس‌بوک به یکی از شبکه‌های عظیم رسانه‌ای و ارتباطی تبدیل خواهد شد. به گفته مارک زوکربرگ، این قابلیت، کاربران و تولیدکنندگان نرم‌افزار را قادر مي‌سازد تا کلاس جدیدی از نرم‌افزارهای اجتماعی را تولید کنند که تا به حال مشاهده نشده است. این موارد مي‌تواند شامل موزیک، فیلم، کتاب، برنامه‌هاي تلویزیون و هر چیزی که به زندگی بشر مرتبط است باشد تا کاربر بتواند از طرق مختلف احساس خود را بیان کند.

با این همه اما انتقادهایی هم به این تغییرات جدید وارد است که مهم‌ترین آنها دسترسی آسان به اطلاعات خصوصی کاربران است. با این حال اما مسوولان فیس‌بوک وعده داده‌اند که با وجود گسترش امکانات این شبکه‌، از به خطر افتادن اطلاعات شخصی کاربران هم جلوگیری کنند. از طرفی این تغییرات می‌توانند تاثیر قابل توجهی در افزایش درآمد شبکه اجتماعی فیس‌بوک داشته باشند تا جایی که خبرگزاری فرانسه از طرف شرکت تحقیقاتی eMarketer اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌شود درآمد جهانی فیس‌بوک تا پایان سال 2011 تا 27/4 میلیارد دلار برسد.

 

در صورت تمایل میتوانید اصل فایل تنظیم شده و دارای تصاویر را از اینجا دانلود نمایید